Ännu en dröm / ännu ett mål

Enligt DN's politikgrejstest låg jag näst närmast vänsterpartiet. Lite överraskande men ingen stor grej förrän jag pratade med min mer politiskt insatte vän som upplyste mig om att jag var kommunist. Ordet kommunist ljuder inte vackert i många öron och det ledde till ännu en lektion i både politik och samhälle med honom som lärare och jag, som många andra gånger, elev. Både politiktestet och lektionen ledde till ytterligare funderingar vilket gjorde att jag var tvungen att ta mig ett allvarligt snack med pappa, denna gång om politik, statsstyre (är det ett ord?) och historia. Jag har insett att jag är helt efter när det gäller sådana saker, och det är synd, så om jag får tillfälle ska jag nog ta några kurser senare. Största anledningen till varför politik har blivit aktuellt i mitt liv är ju självklart valet i höst. Första gången som jag får rösta och jag vill veta varför jag röstar som jag gör och vara stolt över det. Visst, min röst är bara en litenlitenliten droppe i havet, men den är lika stor som alla andras droppar. Dessutom, ju mer insatt man är, desto mer skillnad kan man göra, desto mer kan man påverka, och jag vill vara med och påverka. Jag vill bli diplomat.

Kommentarer
Postat av: Elisa

PS. Glöm inte (!) att i åtminstone tanken ifrågasätta denna politisk insatte väns politiska åsikt. En röst är ju mycket viktig och även om inte vännen avsiktligt skulle lura i dig eller övertyga om ena hållet/ett särskilt parti ;), så är sannolikheten stor att den framför det något partiskt - om så inte verbalt med dess kroppspråk :P. Att få en insikt är ju annars bra, men kolla andra källor med. :)

2010-06-24 @ 09:39:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0