Praktik!

Gått på praktik i en vecka nu. Har tillsammans med en kursare haft två olika patienter, lite kul med eget ansvar! Gett min första intramuskelära injektion idag, och satt min första PVK. PVK'n var visserligen på en manlig syrra med jättefina vener, men tur det, rann massamassa blod och jag är inte helt okej med blod ännu upptäckte jag. Fick även hålla handen under en gastroskopi idag, stackars patient höll på hulka upp lungorna. Varje dag på praktiken lär man sig mer än under en månad i skolan, mitt ordförråd har vidgats aningen kan man säga. Vi hade en "stick-lektion" idag, pratade enbart om PVK i 1.5h. Det är skönt att kunna nörda ner sig ordentligt och veta att andra också blir lyriska över fina kärl. Min kursare blev så lyrisk över sina kärl att han skulle ta venprov på sig själv. Med lite assistans från mig gick det nästan bra, PVK lyckades han dock inte sätta på sig själv, konstigt nog...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0